Verkopen via een site is soms lastiger dan je denkt. Vaak willen website beheerders dan ook trucjes om hun verkopen te verhogen. In dit artikel leggen we kort uit wat je kunt doen om de bezoekers op je website te verhogen en meer te verkopen. Van een verbeterde website tot aan een vps-monitor voor de computers op kantoor, alles moet natuurlijk kloppen.
Conversie
Het is belangrijk om de conversie van je website te verhogen. Conversie is het behalen van een vastgesteld doel. Zo kun je van te voren een doel voor je website hebben voor het aantal mensen dat zich laat inschrijven op een mailinglijst, of waar het nu over gaat de verkopen. Wanneer een bezoeker iets koopt op je website spreken we van conversie, omdat de bezoeker converteert naar jouw doelstelling.
Vaak wordt conversie aangegeven in een percentagegetal. Als je een conversie hebt van 3% betekend dat 3 op de 100 bezoekers iets op je website gaan kopen. Je kan als je een doelstelling voor jezelf wilt bedenken op het gebied van verkopen je conversiepercentage meenemen in de doelstelling. Bijvoorbeeld: ik wil dat over 6 maanden mijn conversie met 4% verhoogd.
Een hogere conversie is net zo belangrijk als het optimaliseren van je website voor Google. Als je bijvoorbeeld van 100 naar 200 bezoekers per maand wilt met een conversie van 1% krijg je dus een extra kopende klant erbij. Met conversie optimalisatie kan je van je 1% ook 3% maken waardoor je uit minder bezoekers meer klanten haalt.
Hoe test je dit?
Dit kun je testen door gebruik te maken van verschillende site testen. Ook wel a/b testen genoemd. Hierbij kan je kijken wat het conversie is bij lay-out A en wat de conversie is bij lay-out B. Zo weet je beter wat voor lay-out je bijvoorbeeld moet gebruiken op je website.